Tuesday, September 28, 2010

18 SYAWAL

KUIH RAYA OF THE DAY

Sarang semut

Rating-ikut-tekak-saya : 3.9098

p/s: sepatutnya, 18 syawal bertarikh 27 september...ingatkan lepas balik beraya rumah mawi, sempatlah upload gambar kuih raya, rupa-rupanya tak sempat....12:30am baru balik rumah....jadi terpaksa upload jam 1 pagi tapi bertarikh 28 september...maaf....

p.p.s : terima kasih pada mawi & ekin sekeluarga kerana sudi melayan kami walaupun masa tu baru pulang dari johor....yang penting ekin & aein sabar melayan kerenah jajah yang banyak soalan dan aktif.....
hhmm, bukan semua perempuan yang boleh sabar melayan kerenah kanak-kanak aktif tau....kalau kanak-kanak tu suka dengan perwatakan kita, pasti dia akan suka melekat dengan orang tu....jadi pada mak-mak di luar tu (yang bekerja), nak hantar anak ke nursery atau tadika, pilihlah cikgu/penjaga yang sabar, faham perangai kanak-kanak, dan yang paling penting, tidak menyamakan kanak-kanak dengan orang dewasa...macam tu juga kalau ada yang mampu nak ambil pembantu rumah....pastikan orangnya sabar....
sebab tu kita selalu dengar orang tua-tua kata "biarlah...budak lagi...budak-budak memang macam tu,apa dia faham..."
contoh situasi : nak makan
kalau orang dewasa mungkin boleh sabar tunggu makanan sampai siap dimasak dan dihidang tapi budak kecil, kalau mereka nak makan masa tu juga, maknanya dia nak lah juga makan masa tu....
kalau parents yang pandai, pasti mereka akan cuba alihkan perhatian anak mereka atau sila-silalah kerap bagi anak anda makan....
tapi bila dia buat salah kena tegur atau marah....memang kena ulang banyak-banyak kali....sedangkan kita yang dah besar ni pun selalu buat kesilapan yang berulang apatah lagi budak kan....
kita taknak orang marah/menyumpah/menyampah pada anak kita, jadi tegur atau marahlah anak kita walaupun kita tahu dia akan ulang kesalahan yang sama...yang penting jangan putus asa dan sentiasa berdoa...
kalau nak marah anak pastikan dia tahu apa sebab kita memarahinya....dan pastikan sebab-sebab tu yang berlogik dari segi fakta, keselamatan dan yang penting, hukum agama....
panjang lagi nak cerita...tapi nantilah...

p.p.p.s : mesti ada yang kata "hek eleh dia ni...cakap je pandai...perasan bagus..." taklah...pasal anak-anak tu semua dari mulut orang yang jauh lebih berpengalaman, pandai, usia daripada saya....
semua tu juga adalah peringatan untuk diri sendiri...

No comments:

Post a Comment