Tuesday, February 22, 2011

PINJAM KATA-KATA ORANG LAIN YANG MEMPUNYAI MAKNA MENDALAM

Kat facebook, saya ada kawan best yang suka post "kata-kata" yang best...
Dik, pinjam ye..thanks...

Ini di antara yang saya suka....
When you carry the Qur'an, Syaitan gets a headache. When you open it,he collapses. When he sees you reading it,he faints. When he sees that you are living what you read, he flees.

When nail grows, we cut nails not fingers. Similarly, when ego grows, we should cut ego not relationships.


Don't reply hate with hate. If they disrespect your religion be big enough not to retaliate. Win their hearts.
 
Smiling is cheaper than plastic surgery.
 
Jangan mengutuk cikgu sebab kita menerima ilmu dari cikgu. Jangan mengutuk majikan sebab kita menerima gaji dari majikan. Jangan  mengutuk keluarga sebab kita menerima kasih sayang dari keluarga. Cuba meludah ke langit dan teka ke mana ia jatuh semula.

Sometimes you have to test someone. Not because you don't trust them, but to see how much they're willing to Prove they Love you.
 
A simple explanation could change everything. A simple sentence would have saved everything.
 
Barangsiapa yang menggembirakan anak perempuannya, darjatnya seumpama orang yang sentiasa menangis kerana takutkan Allah s.w.t. dan orang yang takutkan Allah s.w.t., akan diharamkan api neraka ke atas tubuhnya.
 
Barangsiapa membawa hadiah, (barang makanan dari pasar ke rumah lalu diberikan kepada keluarganya, maka pahalanya seperti bersedekah). Hendaklah mendahulukan anak perempuan daripada anak lelaki. Maka barangsiapa yang menyukakan anak perempuan seolah-olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail.
Daripada Aisyah r.a. "Barangsiapa yang diuji dengan sesuatu daripada anak-anak perempuan lalu dia berbuat baik kepada mereka, maka mereka akan menjadi penghalang baginya daripada api neraka."
 
Nobody believes the official spokesman ... but everybody trusts an unidentified source.
 
 
When you decide to argue with a fool all of a sudden there are two fools in the room instead of one.
 
Thanks to those who gossip about you: They only make you the centre of their world.
 
Thanks to those who being hypocrite in your life: They only make you realize that their words only bullshit!
 
You can't spell FAMILIES without LIES!
 
If someone is talking about you behind your back that means you are already ahead of them.
 
Just because you're older doesn't mean your wiser.
 
Ask questions instead of blaming. Seek to understand instead of trying to be understood.
 
Money doesn't change you, it changes the people around you.
 

Kenapa saya 'merah'kan sebahagian dari 'kata-kata' di atas?
Sebab ianya berlaku dalam masalah/dugaan saya sekarang...

Kalau orang lain mungkin hanya ingat perkara/kata-kata yang orang puji atau berkata manis padanya..
tapi saya ingat dan simpan perkara/kata-kata yang orang hina atau menyakitkan saya sampai bila-bila biar siapapun orang itu...
 
Mereka mungkin tidak ingat, tapi saya ingat sampai bila-bila....
Mereka juga mungkin tidak sedar perbuatan/kata-kata mereka ketika itu,
tapi bukankah kita sepatutnya berkata mengikut akal fikiran bukan nafsu marah dan terlalu ikutkan hati....
sebab tu kadang-kadang diam itu lebih baik....
 
Ini tidak, main pakai sembur dan serang je,
tak terfikir pun nak bertanya dan berfikir adakah dia betul atau salah...
jangan hanya mendengar pada satu pihak dan kita terus membuat penilaian..
lebih memalukan jika kita tergolong di dalam golongan orang yang berilmu dan terpelajar....
 
Ingatlah, bila kita tidak berada 'dalam kasut' seseorang, jangan fikir kita tahu apa rasanya berada dalam kasutnya...
 
Ibarat jangan nak mengajar orang bagaimana nak mengajar ,
sedangkan anda sendiri tidak pernah mengajar diri sendiri...
 
Ibarat jangan nak beritahu orang bahan-bahan dalam masakan,
sedangkan anda sendiri tidak pernah masak...
 
Ibarat jangan nak ajar orang bagaimana nak mendidik anak,
sedangkan kita sendiri belum ada anak...
 
Ibarat jangan nak tunjukkan jalan pada orang,
sedangkan anda sendiri selalu sesat jalan....

Ibarat jangan nak beritahu orang cerita korea tak best,
sedangkan anda sendiri tak pernah tengok cerita korea mungkin kerana anda peminat sinetron..heh!

Kepada yang menghina dan memandang rendah pada saya,
ingatlah jangan fikir korang berada di atas, korang boleh tepuk tangan...
Sebab bila-bila masa korang boleh jatuh ke bawah bila-bila masa saja....
Korang akan menghadap semula orang-orang yang sama korang jumpa semasa korang dalam perjalanan ke atas dan jatuh ke bawah....
Tak semestinya korang berada di puncak everest selama-selamanya..
bila-bila masa korang boleh terbenam di dasar laut bersama-sama harta karun kapal titanic..

1 comment:

  1. Orang-orang tua sepatutnya mengajar dan mendidik orang-orang yang muda supaya menghormati orang-orang yang lebih tua, mengasihi orang-orang yang lebih muda dari mereka dan memuliakan alim ulama

    .....terutama ibu bapa mesti mendidik anak-anak mereka untuk menghormati orang lain tanpa mengira pangkat kedudukan, miskin atau kaya.......tua atau muda... jika ibu bapa mengajar yang sebaliknya maka mereka bukanlah ibu bapa yang baik...

    ReplyDelete